Správné porce

14. prosince 2012 v 13:12 | Jan Anděl |  Diety

Jak si zvolit správné porce jídla pro trvalé snížení hmotnosti

8. den kurzu - Jak správným vařením snížit svoji hmotnost a udržet si štíhlou linii



hubnutí bez doplňků stravy.bmp
Hodně lidí naletělo kdysi inzerátu, který sliboval zaručený recept na zhubnutí za sto korun.


Když otevřeli obálku, bylo v dopise místo návodu jediné slovo: Nežer!


Dnes se snažím lidem naopak vysvětlit, že hladovění je zásadní chybou.

To, co obvykle potřebují lidé, kteří chtějí zhubnout, jsou trochu menší porce jídla. Za příval kalorií vděčíme hlavně přeplněným talířům. Člověk, jenž dokáže jíst o něco méně, aniž by hladověl nebo jinak trpěl, zvládl při hubnutí další velmi důležitý krok.

Fíglů, jak si právě v tomhle pomoci, je několik.

Ideální bývá, když si naložíte talíř jídlem a dokážete třetinu porce vrátit zpátky. Dlouhodobě to ale nezvládá každý. Pomocné doporučení je, před každým jídlem vypijte alespoň dvě deci neslazené vody. Sníme toho pak méně, protože se rychleji zasytíme.

Psychologie na talíři
Jednoduché řešení, jak snížit příjem jídla je, jíst z menších talířů. I normální porce na něm vypadá mnohem větší než na tom běžném.

Odborníci na psychologii mi potvrdili, že tento mechanismus skutečně funguje. Čím méně jídlo hltáme a čím více si ho vychutnáváme, tím více času má žaludek na to, aby signalizoval pocity sytosti.

Další rada: sýr nekonzumujte v plátcích, ale nastrouhejte si ho na krajíc chleba. Sníme ho pak daleko méně.

Úžasná kombinace: zelenina, maso, sýry
Jíst k jídlům nejrůznější druhy zeleninových salátů, to je velice účinný způsob, jak konzumovat méně kalorií. Možná nejúčinnější. Zelenina jich totiž obsahuje minimum.

Všechny mléčné nebo masité ingredience jsou totiž cenné hlavně tím, že obsahují bílkoviny s malým nebo s přijatelným obsahem tuku. Takže nemívají tolik kalorií a zároveň nás dokáží na relativně dlouhou dobu zasytit.

Významná role bílkovin
Hlídat si v potravinách hlavně tuky a sacharidy, to už spousta z nás zvládla. Co je často opomíjeno, je role bílkovin při hubnutí. Zatímco u tuků a sacharidů se obvykle snažíme zapamatovat to, co nesmíme, u bílkovin je tomu naopak. Učíme se, co bychom měli jíst.

Bílkoviny kromě toho, že nás dokáží zasytit na delší dobu, nám nezvyšují hladinu krevního cukru. To znamená, že v nás nevyvolávají obtížně zvladatelné záchvaty žravosti. Ale mají i další výhodné vlastnosti.

Díky nim nám při hubnutí neubývá hmota svalů. To má jednu neocenitelnou výhodu. Náš výdej energie zůstává na vyšší úrovni i tehdy, když jsme v relativním klidu.

Rostlinná masa
Proteinový plátek a rostlinná masa neobsahují žádný tuk, nebo jen velmi málo. Zato mají dost bílkovin. Proto jsou potravinami, které se hodí pro hubnutí. Zasytí nás, ale dodají méně energie.

Zajímavé recepty, jak je upravit, najdete na internetu: do vyhledavače napíšete rostlinné maso nebo proteinový plátek. Jejich výrobci je mívají na svých webových stránkách.


Vždy platí, že pro redukci váhy potřebujete vytvořit energetický deficit. Musíte být ale opatrní, protože příliš velký deficit může zpomalit Váš metabolismus a způsobit ztrátu svalové hmoty. Vaším cílem by mělo být snížení množství podkožního tuku a současné udržení všech svalů. Jakákoliv dieta, která toto nerespektuje, je nevhodná a poskytne pouze přechodné výsledky.

Přeji vám úspěšný den,
Jan Anděl

PS: Každý jsme individuální a každý potřebujeme přijímat jiné porce jídla. Při stanovování ideálního kalorického příjmu pro redukci hmotnosti hraje roli spousty faktorů (zaměstnání, stres, zdravotní problémy, atd…) Konzumace přesných gramáží vám zaručí trvalé snížení hmotnosti. Sestavení jídelníčku byste měli nechat na nutričních specialistech, kteří vám jídelníček nastaví tak, abyste neměli pocit hladu, a při tom přirozeně hubli - můžete mít v ruce plán, podle kterého, když se budete řídit, zhubnete a už nikdy nepřiberete.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama